- Berdeak EQUOk eta Verdes-EQUOk Kantabrian, Asturiasen, Galizian eta Gaztela eta Leonen dituzten gainerako lurralde-erakundeek bat egingo dute Ipar-Trenaren Defentsarako Plataformek trenez antolatutako errebindikazio-bidaiarekin.
- Alderdi berdeak ohartarazi duenez, Mugikortasun Jasangarriaren Lege-Proiektuak 2010etik martxan jarritako azpiegitura guztien errentagarritasun ekonomikoa egiaztatu nahi du, eta errentagarriak ez diren ibilbideei diru-laguntzak ematea gogortu. Neurri horrek bide estuko landa-trenbideen eta eskualde-trenbideen amaieraren hasiera ekarriko du.
- “Errentagarritasun ekonomiko hutsaren aurrean, lurralde- eta gizarte-kohesioko irizpideak gailendu behar dira ildoei eusterakoan. Bestela, Espainiako Gobernua ohiko trenaren heriotza-ziurtagiria sinatzen arituko da, batez ere barruko eskualdeetan, despopulazioak gehien mehatxatzen dituen eskualdeetan”, Joserra Becerra bozeramailekideak azpimarratu duenez.
Berdeak EQUOk eta Verdes-EQUOk Kantabrian, Asturiasen, Galizian eta Gaztela eta Leonen dituen gainerako lurralde-erakundeek bat egingo dute eta parte hartuko dute maiatzaren 26tik 29ra trenaren biziraupenaren alde egingo den errebindikazio-bidaian, Bilbotik irtenda Ferrolera iritsi arte. Ipar-Trenaren Defentsarako Plataformek antolatu dute ekimena, eta lurralde-talde horiek hari atxikita daude. Ekimen horren bidez, zabalera metrikoko (herri mailan, “bide estuko”) trenbidearen funtzionamendu egokiaren, mantentzearen eta jarraitutasunaren garrantzia adierazi nahi dute, baita hura osatzen duten eskualdeetako eta aldirietako tarteena ere.
Berdeak EQUOren ustez, trenbide-zerbitzu horiek ezinbestekoak dira herrien arteko jarduera soziala eta ekonomikoa egituratzeko, eta bitarteko publiko hori etorkizuneko pertsonen eta salgaien garraio bihurtzeko, herritar guztien mugikortasun-eskubidea bermatuz eta larrialdi klimatikoaren erronkak betetzen lagunduz. Trenak irisgarria, soziala, iraunkorra, modernoa eta kalitatezkoa izan behar du.
Alderdi berdeak Plataformen ekimena txalotu du; izan ere, Mugikortasun Jasangarriaren Lege-Proiektu berria oraintxe izapidetzen hastearekin bat datoz. Izapidetzen ari den araudi horren helburua da 2010etik martxan jarritako azpiegitura guztien errentagarritasun ekonomikoa egiaztatzea, eta errentagarriak ez diren ibilbideei diru-laguntzak ematea gogortzea. Neurri horrek bide estuko landa- eta eskualde-trenbideen amaieraren hasiera suposatuko du Berdeak EQUOren ustez. “Errentagarritasun ekonomiko hutsaren aurrean, lurralde- eta gizarte-kohesioko irizpideak gailendu behar dira ildoei eusterakoan. Bestela, Espainiako Gobernuak ohiko trenaren heriotza-ziurtagiria sinatuko du, batez ere barruko eskualdeetan, despopulazioak gehien mehatxatzen dituen lurraldeetan”, Joserra Becerra bozeramailekideak azpimarratu duenez.
Linea horiek hiltzen uzteko Gobernuaren asmo hori agerian geratu da dagoeneko, lerroetan inbertsiorik egin ez delako, mantentze-lanetan gabeziak daudelako, atzerapenek eta ezabatzeek trenbide-zerbitzuaren kalitatearen hondatze etengabea eta jarraia eragiten dutelako.
RENFEren eta ADIFen Bizkaiko enpresa-batzordeak berak dagoeneko adierazi du noraeza horren aurrean, eta berriki, ohar publiko batean, adierazi du “nazkatuta dagoela inbertsio- eta mantentze-politikarekin, eta egoera onartezin horretan inplikatuta dauden erakunde eta enpresetako arduradunen gelditasun eta pasibotasunarekin”.
Hain zuzen ere, ADIFen eta RENFEren enpresa-batzordeen jarrerari buruz, non adierazten duten ADIFek, RENFEk eta Trenbide Segurtasuneko Estatu Agentziak araudiaren eta segurtasunaren arloan hartutako erabakien helburua dela “aldiriko trenbidea suntsitzea, denen aurrean”. Galdera bat erregistratu du Diputatuen Kongresuan Verdes EQUO-Más País taldeak. Era berean, Gobernuari eskatzen zaio argitu dezala Mugikortasun Jasangarriaren Lege-Proiektuak balioko duen Espainiako iparraldeko metrikoko trenbide-lerroen modernizazioa bermatzeko, edo, aitzitik, Gobernuak erabiliko duen tresna izango den Penintsulako iparraldeko barruko eskualde askok duten mugikortasun publiko eta jasangarriko sistema bakarraren behin betiko heriotza ziurtatzeko.
Hala, Verdes EQUOk Garraioen, Mugikortasunaren eta Hiri Agendaren ministroaren agerraldia ere eskatu du, Espainiako iparraldeko trenbide estuko lerroek duten narriadura azeleratuaren arrazoiak azal ditzan.